تبلیغات
هواداران نگار جواهریان - جلسه نقد و بررسی فیلم « پریدن از ارتفاع کم »
 
هواداران نگار جواهریان
به سایت هواداران نگار جواهریان سوپراستار ایران خوش امدید
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط پردیس در تاریخ پنجشنبه 16 مهر 1394

هنر و تجربه: جلسه نقد و بررسی فیلم « پریدن از ارتفاع کم » ساخته حامد رجبی شامگاه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۴ در سالن آمفی تاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در این جلسه حامد رجبی کارگردان ، سحر عصرآزاد منتقد میهمان و مجید برزگر تهیه کننده فیلم حضور داشتند و ضمن صحبت درباره فیلم پریدن از ارتفاع کم  به پاسخ گویی به پرسش های حاضران پرداختند.

حامد رجبی: می‌خواستیم تماشاگر به چرایی رفتار شخصیت‎ها فکر کند

:
حامد رجبی کارگردان فیلم پریدن از ارتفاع کم گفت: «از ابتدا تصمیمی داشتیم ، فیلمی بسازیم تا تماشاگر را به صورت احساسی درگیر نکند و تماشاگر قدرت انتقادی‌اش را در مواجهه با فیلم از دست ندهد. می‌خواستیم تماشاگر با شخصیت ها همذات پنداری نکند بلکه به رفتار و چرایی رفتار آنها فکر کند. البته درباره این شیوه کار از زمان برشت صحبت شده است . فیلم از ما می‎خواهد که افسردگی را دوباره تعریف کنیم. شخصیت نهال در این فیلم عقده‎های از پیش انباشته شده ندارد و بیماری افسردگی او نیز حاد نیست. فیلم می‎خواهد فکر کنیم که آیا رفتار متفاوت نهال درست است یا آنچه که تمامی مردم و جامعه به صورت تکراری انجام می دهند. تمام سعی من این بود که این نکته در فیلم مشخص باشد. ما نمی‎توانیم همیشه خودمان را در مقابل یا در کنار نهال ببینیم. زمانی با کارهای او مخالف هستیم و زمانی نیز در کنار او می‎ایستیم و از آنچه که او انجام می‎دهد و ما جرات انجامشان را نداشته‎ایم، لذت می‎بریم.»
او درباره ارتباط فیلم با واقعیت موجود در جامعه نیز توضیح داد: «فیلم ساختن ، نقاشی کشیدن و پرداختن به سایر هنرها این امکان را به ما می‎دهد که از منطق زندگی به دور باشیم و و هنر امکان تخیل امر ناممکن را به ما می‎دهد و آنچه در واقعیت رخ نمی‎دهد، می‏‎تواند در رویا اتفاق بیافتد.»
این کارگردان درباره خلق شخصیت‎های فیلم افزود: «هنگامی که شما شروع به نگارش فیلم نامه می‎کنید، همه آنچه که از ابتدای زندگی تا آن زیسته اید در ذهن شما جان می‎گیرد و به صورت ناخودآگاه باعث ساخته شدن شخصیت‎ها می شود. واکنش های شخصیت مرد در این فیلم خیلی خونسردانه است . شخصیت نهال اما شوهرش را دوست دارد. در این فیلم نامه او نباید از شوهرش بدش می آمد و با او مشکل می داشت زیرا در این صورت تماشاگر علت رفتارهای متفاوت او را به گردن اختلاف او با همسرش می انداخت، نهال شوهرش را دوست دارد اما یک جاهایی هم مشکلاتی هست که باعث طغیان او شده است.»
نویسنده فیلم‎نامه فیلم پرویز درادامه تاکید کرد: «سینما تصوری از زندگی می دهد که آن رسیدن به لحظات به دور از تناقض است. ما در سینمای متعارف سعی می کنیم که تناقض در شخصیت ها نداشته باشیم ولی زندگی واقعی ما پر از تناقض است . جهان سینما با ما کاری کرده که بگوییم این رفتار نهال درست نیست. چون به سینما اعتماد داریم سعی می کنیم زندگی مان را به آن شکل بسازیم . ما فکر می کنیم که سینما شبیه زندگی است ، در صورتی که برعکس است و ما سعی می کنیم زندگی هایمان را شبیه سینما بسازیم. نکته دیگر در مورد علت رفتارهای شخصیت ها این است که یکی دیگر از راه‎های آشنایی زدایی ،بزرگ کردن اتفاق است . زمانی شما با قاب و کات و …. این کار را انجام می دهید و رفتار خاصی از شخصیت را برجسته می کنید اما برشت می گوید رویداد باید روی صحنه بزرگ‎نمایی شود تا تماشاگر آنچه را که نمی دیده است ببیند و علت روابط مشخص شود. استراتژی نهال در مواجهه با اطرافیانش بزرگ کردن چیزهایی است که به چشم نمی آمده است. اگر فردی در شرایط بدی زندگی کند و افسرده نباشد باید تعجب کرد. در جامعه همیشه حکومت اکثریت است و همه باید در یک سطح و اندازه باشند و اگر کسی غیر از این باشد به او برچسب چسبانده می شود. یک خطری که این فیلم را تهدید می کند این است که با پیش داوری نسبت به بیماری های روانی به تماشای آن بنشینیم. من می خواستم این چالش به وجود بیاید که کدام مان درست فکر می کنیم . به نظرم همه ما مانند نهال زندگی می کنیم و فقط کافی است تا تلنگری به ما وارد شود تا تغییری در رفتارمان به وجود بیاید. هدف فیلم این است که نشتی به جهان تماشاچی پیدا کند و وقتی شما برای شخصیت ها پیشینه می گذارید تماشاگر با خود می گوید خوب من که در گذشته در چنین شرایطی نبوده ام پس ممکن نیست چنین کاری از من سر بزند . فیلم باید از چنین مسیری خارج شود . باید تداخل بین جهان فیلم و جهان مخاطب اتفاق بیافتد.»

مجید برزگر : ساختن فیلم‎هایی خارج از عرف گیشه و جریان رایج 

مجید برزگر تهیه کننده فیلم پریدن از ارتفاع کم در مورد چگونگی همکاری در ساخته شدن این فیلم گفت : «از حدود ۱۲ سال پیش دوستی و همکاری من و حامد رجبی شروع شده و در این میان فیلم نامه هایی را به نگارش در آورده و بعضی از آنها را نیز ساخته ایم. گفتن اینکه فیلم های ما برخلاف مسیر فعلی سینمای ایران است باید از بیرون از مجموعه ما اتفاق بیافتد اما تصمیم ما و گروه همراه مان همواره این بوده فیلم هایی خارج از عرف گیشه و جریان رایج بسازیم. سینمایی که بعد از حاجی آقا آکتور سینما تا امروز یکه و مهجور در تاریکی مانده است، در حالی که تمام آبروی سینمای ایران است . فیلم‌های ما جز این چیزی برای گفتن ندارند.فیلم های ما ممکن است اشکالاتی هم در ساخت داشته باشد از اگر به راهمان ایمان داشته باشیم فیلم هایی خواهیم ساخت که در ذهن ماندگار باشند. این فیلم ها به دلیل ساختار شکن بودن و تازه بودن به نظر عجیب می آیند. ابزار سینما آن را به سمتی برد که امروزه شاهد آن هستیم. اگر صد سال پیش که سینما به وجود آمد موبایل نیز وجود می داشت مسیر سینما چیزی غیر این چیزی بود که امروزه هست بنابراین مقابله با جریان اصلی و در حرکت و در جهتی که برای ما و گروه مهم است این است که چگونه اولا یک لحن آماتوری عمدی را در فیلم رعایت کنیم و هی یادآوری کنیم که نمی خواهیم شبیه فیلم های جریان اصلی باشیم که با سروصدا ساخته می شوند اما بعد از گذشت زمان کمی چیزی از آنها در یاد کسی نمی ماند و بیننده به دیدن آنها عادت کرده است.»

سحر عصر آزاد : اعتراضی به سبک نهال

سحر عصر آزاد منتقد میهمان این برنامه در خصوص فیلم پریدن از ارتفاع کم گفت : «زنی که در محدوده روزمرگی و دنیای کوچک خودش محدود است سعی می کند، حرکت های کوچک انتحاری انجام دهد و این مانند پریدن از ارتفاع کم می ماند. محدوده و وسعت عمل او کم است و گویا سعی می کند به صورت خاموشی از اطرافیان و پدر و مادرش انتقام بگیرد. شوهر او ویژگی منفی مشخصی ندارد. حتی زیادی خونسرد و بی حس و حال است و این می تواند تنها جنبه منفی شخصیت او باشد. اما واکنش های زن متناسب با رفتارهای شوهرش نیست. به نظرم باید علت رفتارهای او را در گذشته او جستجو کرد. زنی که در آستانه مادرشدن است که یک تغییر بزرگ است با خبر از بین رفتن جنین مواجه می شود و این باعث طغیان او می شود که در محدوده کوچک زندگی اش اتفاق می افتد. او سعی می کند به سبک خودش نسبت به شرایطش اعتراض کند و واکنش نشان دهد. آدمی که در زندگی اش تحت فشار بوده می تواند گزندگی در کلام را داشته باشد.»
او گفت: «در مورد شخصیت نهال بایست بگویم که اشاره به پیشینه روانی او باعث شده، ما رفتارهای او را تحت تاثیر این بیماری در نظر بگیریم در صورتی که اگر این اتفاق نمی افتاد و رفتارهای او در اثر رفتارهای اطرافیان تعبیر می شد فیلم عمیق تر می شد. ما با این پرسش مواجه می شویم که آیا رفتارهای نهال درست است یا جامعه ای که او با آن مواجه است . نهال یک آدم معمولی است که در بحران قرار می گیرد و مسیری را انتخاب می کند که شاید انتخاب بسیاری از ما نباشد . اینکه چرا آن مسیر را انتخاب می کند پاسخی است که در فیلم به ما داده نمی شود. کارگردان در این فیلم با انتخاب یک زن که در موقعیت مادر شدن است راه خود را از تجربه های قبلی جدا کرده ، زیرا این موقعیت آنقدر دراماتیک است که بار روانشناسی دارد و دست نویسنده را باز می گذارد تا به ابعاد مختلف شخصیت بپردازد.»

این جلسه با پرسش و پاسخ بین حاضران و عوامل فیلم ادامه پیدا کرده و خاتمه یافت .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


بِسْم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
------------
سلام! به تنها سایت رسمى هوادارى نگار جواهریان خوش آمدید
برداشتن مطالب با ذكر منبع بلامانع است
تنها كانال رسمى هواداراى نگار جواهریان :telegram.me/negarjavaherian
*نگار جواهریان متولد ٢٢ دى ماه ١٣٦١ *

"نگار جواهریان : ایمان شاید تنها چیزی باشد كه می‌تواند امروز را به فردا تبدیل كند. "



مدیر وبلاگ : پردیس
نویسندگان
نظرسنجی
بهترین فیلم " نگار جواهریان" تا کنون از نظر شما :










آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :